Üye Girişi
E-Posta Adresiniz :
Şifreniz :
Üyelik Formu
E-Posta Adresiniz :
*
Şifreniz :
*
Adınız :
*
Soyadınız :
*
  Geçenlerde bir meslektaşım kolesterol düşürücü ilaç alan bir hastasından bahsetti. Hastamız ense ağrısı ve  boynundan omuzlarına doğru yayılan yaygın kas ağrıları nedeniyle ilgili branşlara giderek derdine derman bulmaya çalışıyor. Bir iki konsültasyon ve çekilen boyun MR’larından sonra bir kısım doktorlar ağrıyı boyundaki fıtığın yaptığını bir kısmı ise kas spazmı olduğunu ve basit bir tedavi ile geçeceğini söylüyorlar. Ağrıların verilen ilaçlarla tam olarak geçmemesi üzerine hastamız ameliyat oluyor ancak ağrıları gene devam ediyor. Daha sonra rutin kontrolü için kardiyoloğuna geldiğinde ense ağrısından ve geçirdiği operasyondan bahsediyor. Meslektaşımız bu grup ilaçların kas ağrısı yapıcı ortak yan tesirlerini bildiğinden ağrılarının kullanmakta olduğu kolesterol düşürücü ilaca bağlı olabileceğini söylüyor ve hastamız ilacı bıraktıktan kısa süre sonra şikayetleri tamamen geçiyor... Myopati ve kas ağrıları statin grubu kolesterol düşürücü ilaçların en önemli yan tesirlerinden birisidir. Araştırmalar (ve ilaç firmaları) bu yan tesirin yüz hastanın ancak 2-3 ünde görüldüğünü söylemekle birlikte ben hastalarımın arasında bu oranın biraz daha yüksek olduğunu - her on hastanın ikisinde görüldüğünü- düşünüyorum. Eğer ense, üst sırt, omuz başları ve kollarınızda daha önce hiç olmayan ağrılarınız varsa, yürürken bacak kaslarınızın ağrıdığını hissediyorsanız mutlaka doktorunuza başvurun. Özellikle yoğun spor yapanların bu konuda dikkatli olması gerekli çünkü çalışmalar bu ilaçların myalji ve myopati yapıcı etkilerinin spor yapanlarda çok daha yüksek olduğunu göstermiştir. Kas ağrıları olan kişilerde ağrılar ilacın bırakılmasından on gün kadar sonra geçmekte, ilaca başlanması ile yeniden başlamaktadır. Geçenlerde bir hastam “dilinin üzerinde sanki kumlanma , kum zerrecikleri varmış..” gibi bir şikayetle bana geldi. Muayene bulguları olarak görünürde hiçbir şey yoktu. Daha önce ilgili olduğunu düşündüğü branşa yani kulak burun boğaza gitmiş ve verilen tedaviden yararlanmamış. Daha detaylı bir araştırmaya girmeden önce hastamın aldığı kolesterol ilacını kestim ve şikayetleri geçti. Kolesterol düşürücü ilaçların bir diğer yan tesiri beyin fonksiyonlarındaki bozulmadır. Bu konuda altmışın üzerinde vaka bildirilmiştir. Karaciğer fonksiyonlarında bozulma bir diğer önemli yan tesir grubudur. Halk arasında en yaygın tanınan yan tesir bu olmasına rağmen ben hastalarımın içinde henüz böyle bir yan tesir görmedim, nadiren olan enzim yükselmeleri de ilacı keser kesmez geriledi. Kolesterol ilaçlarının yan tesirleri hakkında önemli bir husus da şudur: karaciğer rahatsızlığı olanlarda, aşırı alkol kullananlarda kolesterol ilaçlarının yan tesirleri daha çok görülür. (Kolesterol ilaçları karaciğerde metabolize olurlar, karaciğer hastaları ilaçları yeteri kadar yakamazlar.) Son zamanlarda bazı meslektaşlarımın ihtisas alanı ne olursa olsun kolesterolü limitin hafif üzerinde olan her hastaya kolesterol ilacı önerdiklerini görüyorum.. Bu eğilim özellikle  ilaçların devlet kanalıyla verildiği hastane ve kliniklerde (SSK ve emekli sandığı ve diğer devlet destekli kuruluşlar) daha da fazla görülmekte ... Kolesterol ilaçları, diğer risk faktörlerine bakılmaksızın her branştan hekimin sadece laboratuar sonuçlarına bakarak yazdığı ilaçlar olmamalıdır. Yan tesirlerinin yanında, boş yere yazılan her ilacın bir maliyeti olduğunu ve ülkemizin yurt dışına boş yere giden bu paraya ihtiyacı olduğunu unutmamalıyız..   Gelelim işin öbür yüzüne....   Yukarda yazdıklarıma bakarak kullanmakta oldukları kolesterol ilacını bırakmaya niyetlenenler  sakın doktorlarına danışmadan böyle bir iş yapmasınlar.  Yapılan çalışmalar yan tesirlerine rağmen kolesterol ilaçlarının iskemik kalp hastalıklarının önlenmesinde ve tedavisinde son derece etkili olduğunu göstermektedir. Hele hele kendilerinde koroner arter hastalığı olduğu gösterilen kişilerin bu ilaçları düzenli olarak almaları çok önemlidir. Şüphelenilen bir yan tesir olması halinde doktorunuz, eğer mutlaka almanız gerekiyorsa dozunda bir azaltma yaparak veya başka bir gruba geçerek yan tesirleri  önleyebilecektir. Benim vurgulamak istediğim konulardan birisi insanların kolesterollerini diyetle düşürme şanslarını yeteri kadar kullanmadan hemen ilaca sarılmalarının yanlış olduğudur. Yemek çeşitlerinden fedakarlık yapmak hepimizi zor geliyor, ilaç yutmayı tercih ediyoruz. Halbuki iyi yapılmış bir diyetle kolesterolünüzü düşürmeniz mümkündür. Kendinize güveniyorsanız kolesterol konusu altındaki 4 nolu diyeti uygulamaya çalışın. Kolestererolünüzün hızla ve etkili bir şekilde düştüğünü göreceksiniz.
02 Şubat 2009 Pazartesi / 20298 Kişi Okudu
Yorumlar
Copyright © 2006 - 2017 DoktorMurat.Net, Yasal Uyarı ve Gizlilik, Site Haritasi
Dr.Murat KINIKOĞLU Sağlıklı Yaşam Rehberiniz
İntermed Sağlık Merkezi Teşvikiye cad. No: 63 Nişantaşı Şişli/İstanbul
Tel: 0212 225 06 60 - Faks: 0212 2250895